Aprenent a sumar i a restar amb la Vella Quaresma

3 Abril 2012
0

Com ja us he explicat en nombroses ocasions, sóc mestre tutora d’un grup de P4. A la meva escola a P4 no es comença ni a sumar ni a restar, això es treballa única i exclusivament a P5, però a mi, que m’agrada proposar reptes als meus nens, sempre trobo algun moment per formular-los algunes preguntes que els hi despertin l’interès. I ja fa alguns cursos que utilitzo la Vella Quaresma per iniciar als nens en la suma i la resta.

Quan pengem la Vella Quaresma per primera vegada comptem un parell o tres de vegades quantes potes té, els hi explico que cada divendres li treure’n una cama, i quan en quedi només una marxarem de vacances de Setmana Santa, sempre és el mateix plantejament. Cada setmana els nens que m’ajuden a treure-li la cama a la Vella Quaresma són diferents, evidentment, i així tots acaben venint a treure-li una pota. Cantem una petita cançó que diu així:

“La Vella Quaresma X cames en té, i avui que és divvendres una li treurem”. Cada setmana la cançó canvia en funció del nombre de cames que li queden a la Vella Quaresma. I aleshores començo a preguntar quantes cames en té, si li en treiem una, quantes ens queden. També comptem quantes cames hem tret des de que vam començar a treure-li, quantes li falten, quantes li queden. Tot plegat serveix als nens per començar a sumar i restar en certa manera i i de forma molt senzilla i divertida per saber quantes cames li queden, quantes li hem tret o quantes tenia en total en un inici.

A l’escola tenim dues Velles Quaresmes, una a l’entrada de l’escola, i jo em vaig fer una petita per la classe, amb una cartolina blanca gran i vaig fer les set cames totes diferents, folrades per poder-les conservar. Jo per treballar tot això que us he explicat utilitzo la de la classe que vaig dibuixar jo, i que tot i no ser un dibuix fantàstic compleix la seva funció i als nens els hi agrada tenir-la allà.

En definitiva, una manera diferent d’aprendre matemàtiques.



Comentaris

Deixa la teva opinió